EU-bandenlabel

Het EU-bandenlabel werd ingevoerd om de veiligheid te verbeteren, brandstofefficiëntie te bevorderen, geluidsniveaus te verlagen en kopers met de juiste informatie te helpen bij hun keuze. Het maakt deel uit van een uitgebreider plan van de Europese Commissie om het energieverbruik tegen 2020 met 20% te verminderen.

Voorbeeld van het EU-bandenlabel 

Wat is het EU-bandenlabel?

Het is een reeks symbolen en classificaties die het brandstofverbruik, de grip op een nat wegdek en het geluidsniveau specificeren voor elke auto-, bestelwagen- en vrachtwagenband die sinds november 2012 in de EU wordt verkocht.

Bandenleveranciers zijn wettelijk verplicht om een sticker te plakken op het bandenprofiel of een label aan te brengen op elke levering aan dealers en/of consumenten. Dit geldt voor banden voor auto’s en lichte bedrijfsauto’s. Dezelfde informatie moet ook worden vermeld in de technische documentatie over banden voor personenauto’s, lichte bedrijfswagens, vrachtwagens en bussen (leaflets, brochures enz.) en op de website.

Hoe helpt dit label?

Het label helpt verkopers en consumenten om op basis van gestandaardiseerde tests een onderscheid te maken tussen verschillende banden. Het geeft duidelijk aan welke banden van hogere kwaliteit en dus veiliger zijn voor de omstandigheden waarin ze zullen worden gebruikt.

De informatie wordt opgesplitst in:

  • brandstofefficiëntie, gelinkt aan de rolweerstand
  • de rolgeluidemissie, gemeten in decibel
  • de grip op een nat wegdek

Hoe werkt het classificatiesysteem?

De schaal voor brandstofefficiëntie is onderverdeeld in zeven klassen, waarbij A (groen) staat voor de beste prestatie en G (rood) voor de slechtste prestatie. Klasse D wordt niet gebruikt.

De rolgeluidemissie wordt gemeten in decibel en vergeleken met de wettelijk toegelaten limieten. Eén zwarte golf staat voor het laagste geluidsniveau, drie golven voor het hoogste. 

De grip op een nat wegdek wordt geclassificeerd van A t.e.m. G. A levert de beste prestatie voor grip en dus de kortste remweg in het nat, G staat voor de slechtste prestatie. Net als bij brandstofefficiëntie wordt klasse D niet gebruikt en er zijn ook geen plannen om klasse G te gebruiken.

Wat betekenen die klassen?

Brandstofefficiëntie

  • Het aandeel van banden in het brandstofverbruik van uw auto bedraagt 20%. Als u dus meer kilometers wilt rijden per volle brandstoftank, moet u kiezen voor banden met een hoge classificatie voor brandstofefficiëntie. U verlaagt zo meteen ook de CO2-uitstoot.
  • Als een band beweegt, gaat energie verloren door de rolweerstand. Hoe lager de rolweerstand, hoe kleiner het energieverlies en hoe lager het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.
  • Het verschil tussen een band van klasse A en een van klasse G kan oplopen tot 6 liter per 1.000 km.

Rolgeluidemissie:

  • Eén zwarte golf betekent dat de rolgeluidemissie van de band ten minste 3 dB lager is dan de wettelijke limiet. Dat is het laagste niveau.
  • Twee golven komen overeen met de nieuwe wettelijke limiet. 
  • Drie zwarte golven is het hoogste niveau en is gelijk aan het wettelijk toelaatbare maximum volgens vroegere richtlijnen.

Remprestatie:

  • Banden met een goede prestatie voor grip in het nat (klasse A of B) hebben een kortere remweg op een nat wegdek en zijn dus veiliger in de regen.
  • Net als bij brandstofefficiëntie wordt klasse D niet gebruikt en er zijn ook geen plannen om klasse G te gebruiken.
  • Het verschil tussen de klassen bedraagt telkens ongeveer 3 meter, zowat de lengte van een gewone auto. Concreet betekent dit: hoe beter de grip in het nat, hoe kleiner de kans dat u betrokken raakt bij een auto-ongeval.

Hoe wordt dit getest?

Bandenfabrikanten moeten hun banden beoordelen en classificeren volgens zorgvuldig vastgelegde methoden die zijn goedgekeurd door de UNECE (United Nations Economic Commission for Europe). De grip op een nat wegdek en de rolgeluidemissie worden buiten in reële omstandigheden getest. De rolweerstand (brandstofefficiëntie) wordt binnen op een testinrichting gemeten.

Welke informatie wordt NIET op het EU-bandenlabel vermeld?

Hoewel het EU-bandenlabel een nuttige leidraad is voor zowel handelaars als consumenten, is het niet het enige waarmee men rekening dient te houden bij de aankoop van banden. Het geeft bijvoorbeeld geen informatie over bescherming tegen aquaplaning, rijstabiliteit, rijgedrag op droge en natte wegen, duurzaamheid van de banden, remprestaties in droge omstandigheden en de prestaties van banden in winterweer.

Waar publiceert Uniroyal zijn EU-bandenlabels?

Ze worden hier op deze website naast elke band weergegeven. U vindt ze ook op de websites van onze dealers en in onze eigen verkooppunten.

Uniroyal. Een merk van Continental.

Deze site gebruikt cookies om uw bezoek te optimaliseren. Meer vernemen.